Psykososialt barnehagemiljø


Fra 1. januar 2021 tredde de nye bestemmelsene om barns rett til et trygt omsorgs- og læringsmiljø i kraft. Det nye kapittelet skal sikre alle barnehagebarn et godt psykososialt barnehagemiljø. ​

Dette er noe av det som står i den nye barnehageloven:

  • § 41 Nulltoleranse og forebyggende arbeid – Barnehagen skal ikke godta krenkelser, og alle som arbeider i barnehagen skal gripe inn hvis et barn utsettes for krenkelser. ​Barnehagen skal forebygge tilfeller hvor barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø ved å arbeide kontinuerlig for å fremme helsen, trivselen, leken og læringen til barna.
  • § 42 Plikt til å sikre at barnehagebarna har et trygt og godt psykososialt barnehagemiljø (aktivitetsplikt) – Alle som arbeider i barnehagen skal følge med og melde fra ved mistanke om at et barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø. Barnehagen skal undersøke saken og sette inn egnede tiltak. Barnehagen skal også lage en skriftlig plan når det gjøres tiltak i en sak. Denne paragrafen er tilnærmet lik skolens aktivitetsplikt (Opplæringsloven §9A-4), som ble innført høsten 2017.​
  • § 43 Skjerpet aktivitetsplikt dersom en som arbeider i barnehagen krenker et barn – Dersom en som arbeider i barnehagen, får mistanke om eller kjennskap til at en annen som arbeider i barnehagen krenker et barn, skal vedkommende straks melde fra til barnehagens styrer. Styreren skal melde fra til barnehageeieren. Hvis det er mistanke om at styrer krenker et barn, skal det straks meldes fra til barnehagens eier direkte.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-64#KAPITTEL_8

Hva er nytt i loven?

  • Barnehagen har et ansvar for å følge med på hvordan alle barna har det. ​
  • Alle ansatte har en plikt til å gripe inn, hvis et barn ikke har det bra. ​
  • Barnehagen må undersøke, og sette inn tiltak hvis et barn ikke har det bra. ​
  • Alle som jobber i barnehagen skal melde fra til styrer, hvis de får mistanke om et barn ikke har det trygt og godt. ​
  • Barnehagen må lage en skriftlig plan, hvis et barn ikke har det bra i barnehagen. ​
  • Barnehageeier har ansvar for at barnehagene følger reglene, og må legge til rette for at barnehagen oppfyller kravene i loven.

https://www.udir.no/laring-og-trivsel/barnehagemiljo/

Diskusjonsoppgaver rundt det nye kapitelet i barnehageloven.

  • Del inn avdelingsvis eller grupper selv (grupper på 3-5).
  • Diskuter og skriv ned svaret deres på de ulike casene (30-45 minutter pr case).
  • Når alle gruppene er ferdig med alle casene samles vi i plenum og legge frem svarene våre for hverandre og drøfter sammen rundt disse.

Et alternativ er å lage en padlet (www.padlet.com) der styrer/leder legger inn oppgaveteksten (3 forskjellige padlet for de 3 oppgavene) og får de ulike gruppene som da sitter hver for seg, til å skrive inn svaret sitt der. Når alle gruppene er ferdig med dette, får de tid til å lese og kommentere under de andre gruppene sine svar. Etter dette oppsummerer og drøfter vi oppgaven videre i plenum  anbefaler å gå gjennom en og en case og ikke la gruppene svare på alle 3 i en omgang.

CASE 1: «Jeg kommer inn, ser en kollega drar et barn bort etter armen og setter barnet hardt ned på en stol. Barnet hyler og gråter, jeg hører i all gråtingen at barnet sier at det fikk vondt i armen. I hjørnet på rommet ligger et annet barn og gråter» ​

  • Hva gjør du og hvordan går du frem?​
  • Hva gjør du med tanke på den nye loven og aktivitetsplikten i barnehagen?

CASE 2:  «Du begynner på en ny barnehage, eller bytter avdeling på en barnehage. Du legger merke til at en av de ansatte og et eldre barn ikke går overens. Dette barnet blir av den ansatte omtalt som et problembarn, som alltid starter bråk. Du legger merke til at den aktuelle kollegaen har veldig kort lunte når det gjelder dette barnet. Dette fører til at barnet ofte får skylden i konflikter, uavhengig av hvor mye av situasjonen som har blitt observert. Videre har du følt på at kollegaen din en gang i blant er frekk mot barnet.» ​

  • Hva gjør du?​ Ville du tatt dette opp med kollegaen din? Hvis ja – hvordan?