Bærekraftig utvikling

Barnehagen har en viktig oppgave i å fremme verdier, holdninger og praksis for mer bærekraftige samfunn. Bærekraftig utvikling handler om at mennesker som lever i dag, får dekket sine grunnleggende behov uten å ødelegge fremtidige generasjoners mulighet til å dekke sine. Barna skal få naturopplevelser og bli kjent med naturens mangfold, og barnehagen skal bidra til at barna opplever tilhørighet til naturen. (Rammeplanen)

Salten fliluftsråd utarbeidet heftet: Bærekraft i barnehagen med utgangspunkt i bær, grønnsaker og ville vekster.

Naturfagsenteret viser hvordan prosjektarbeid om bærekraftig utvikling kan se ut.

Steinerbladet har siden 2002 været et fælles dansk/norsk tidsskrift for pædagogik og kultur.

Grønt Flagg er en miljøsertifiseringsordning rettet mot barnehager og alle typer skoler. Formålet med Grønt Flagg er å styrke bærekraftig utvikling gjennom miljøundervisning. Ordningen er et pedagogisk verktøy for å styrke temaene klima, miljø og bærekraft i undervisningen.

Naturvernforbundet jobber med et bredt spekter av saker innen miljø- og naturvern, men spesielt med områdene naturvern, klima, energi og samferdsel.

Skrivesenteret -Miljøtur i barnehagen

Matvalget utarbeidet et hefte om bærekraftige måltider.

Naturvakt er et aktivitetsprogram for barn, spesielt tilpasset for bruk i barnehager. Gjennom tilrettelagte oppgaver lærer barna om allemannsretten og de får bruke naturen som læringsarena for kunnskap og mestring.

Rammeplanen peker på den viktige oppgaven med å støtte opp under verdier, holdninger og handlinger som fremmer en bærekraftig utvikling og et mer bærekraftig samfunn.

Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet

Linker til fagartikler:

Tittel: Barnehagens friluftsliv
Forfatter: Henrik Neegard og Inger Wallem Krempig

Utgitt: 2022
ISBN: 9788202761301

«Her kan du få en større innsikt i bærekraftbegrepet, og hvordan dette kan knyttes opp mot det daglige livet i barnehagen  I kapittel 11 drøfter Olav Kasin hvordan friluftsliv i barnehagen kan knyttes til bærekraftig utvikling, og hvordan barnehagen gjennom friluftsliv kan arbeide for å fremme barns kunnskap og ønske om å ta vare på naturen. » (Cappelen Damm Akademisk)

Tittel: Bærekraft i praksis i barnehagen
Forfatter: Veronica Bergan, Kristin Emilie Bjørndal

Utgitt: 2019

«Barnehagen har en viktig oppgave i å fremme verdier, holdninger og praksis for et mer bærekraftig samfunn. Barnehagelærere må derfor ha relevant kompetanse for bærekraftig utvikling i barnehagen. Denne boken handler om hvorfor begrepet «bærekraft» er sentralt i barnehagen, og viser hvordan barnehagelærere kan bidra til at barn får erfaring med og bevissthet om bærekraftig utvikling. » (Universitetsforlaget)

Tittel: Naturvitenskap, bærekraft og matematisk oppmerksom