Likestilling og likeverd

Likestilling og likeverd har mange likheter, og i dagligtale brukes de nok ofte om hverandre. Ifølge Store norske leksikon handler likeverd om at alle har den samme iboende verdien, uavhengig av forutsetninger, mens likestilling handler om at alle skal ha like rettigheter og muligheter i samfunnet. I den forstand kan vi forstå likestilling som en operasjonalisering av likeverd. Likestilling er ideene knyttet til likeverd satt ut i praksis i formelle regler.

I barnehagen kommer dette til syne gjennom hvordan vi møter barn og foreldre med forskjellige bakgrunner og forutsetninger. For at man skal behandle alle med den samme iboende verdien, må man møte dem på en like god måte uansett hvilken sosial bakgrunn de har, hvilket språk de snakker, hvilken legning foreldrene har, hvilke kjønnsuttrykk barna viser, hvilken religion de praktiserer eller hvilken etnisitet de har.

Likeverd i barnehagen handler om hvem det er greit å være. Hvilke identiteter det er rom for å ha. Er det rom for å være annerledes, uansett på hvilken måte? Hvor stort er mulighetsrommet i det å være norsk? I det å være gutt? Eller i det å være jente? Hvilke barrierer setter vi opp, og hvem får være på innsiden og hvem må forbli på utsiden. Likeverd og likestilling er ikke noe vi bare kan skrive i et dokument, og så er det innført og implementert. Det handler om hvordan vi møter andre mennesker, både barn, kollegaer og foreldre. Å være menneske er så mangt, og i barnehagen må det være plass til alle. Og alle trenger å bli møtt på en god måte, forstått og anerkjent.

I rammeplanen for barnehagen står det at barnehagen skal fremme likeverd og likestilling (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 10).

Linker til fagartikler:

Kilden har en artikkel om jenter som leker Batman får beskjed om å slutte, gutter som leker med dukker får ros.

Tittel: Likestilling og likeverd i barnehagen
Forfatter:  Kari Emilsen

Utgitt: 2015

«Boken gir kunnskap og inspirasjon til å arbeide med kjønnslikestilling og likeverd i barnehagen. Likestilling og likeverd i barnehagen trekker opp historiske linjer og presenterer nyere perspektiver på kjønn og kjønnsmangfold, samt verktøy og eksempler fra arbeid i barnehager.» (Fagbokforlaget)