Livsmestring og helse

Barnehagen skal ha en helsefremmende og forebyggende funksjon og bidra til å utjevne sosiale forskjeller. Dette gjelder både den fysiske og psykiske helsen. Om et barn opplever krenkelser eller mobbing, må barnehagen håndtere, stoppe og følge opp dette. Personalet skal ha et bevisst forhold til at barn kan være utsatt for omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep, og vite hvordan dette kan forebygges og oppdages. Personalet skal spesielt kjenne kapittel VIII om Psykososialt  barnehagemiljø, med til opplysningsplikten til barnevernet, slik den fremkommer i kapittel IX § 46. (Rammeplanen)


Inspirasjon til eksterne nettressurser:

Snakkemedbarn.no er et digitalt opplæringsprogram om samtaler med barn, spesielt samtaler ved bekymring for om barnet er utsatt for vold eller overgrep.


Dialogmøte er et møte mellom ansatte og foreldre hvor en samarbeider om å forebygge, stoppe og følge opp mobbing.


Linker til fagartikler:


Litteraturtips:

Tittel: Livsmestring i barnehagen-å bære sin egen bagasje
Forfatter: Line Melvold

Utgitt: 2018
ISBN: 9788244623582



«Denne boken gir innhold til begrepet, og setter det som er psykisk helsefremmende på dagsordenen. Boken viser hva barnehageansatte kan gjøre for å øke livskvaliteten for barn, gjennom å gjøre velreflekterte prioriteringer og ta kloke, bærekraftige pedagogiske valg. » (Norli)


Tittel: Livsmestring og psykisk helse 
Forfatter: May Britt Drugli og Ratib Lekhal

Utgitt: 2018
ISBN: 9788202584627



«Denne boken omhandler livsmestring som er et sentralt begrep i den nye Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Livsmestring har nær sammenheng med psykisk helse og handler om å ruste små barn til å takle livets opp- og nedturer ved å gi dem god omsorg her og nå.» (Cappelen Damm)


Tittel: Livsmestring og livsglede i barnehagen
Forfatter: Ingunn Størksen

Utgitt: 2018
ISBN: 9788202586409



«Boka handler om livsmestring og livsglede, to begreper i ny rammeplan for barnehagen. Psykisk og fysisk helse, vennskap og felleskap samt sosial utjevning blir fremhevet. Forfatterne ønsker å legge til rette for alle typer mestring, fryd og begeistring i barnehagen.» (Cappelen Damm)


Tittel: Hele meg
Forfatter: Kine Iren Bergsvik, Hilde Halvorsen Landro, Janette Hatløy

Utgitt: 2020
ISBN: 9788283722383



«Dette er et samlingsmateriell til bruk i barnehagen og for de yngste barna på barneskolen som handler om hele kroppen og hele mennesket. Barneboka har en fortelling til hvert kapittel, der vi følger barna Kim og Iben. Temaene i boka er hud og celler, muskler og skjelett, hjerte, lunger og blodomløp, hjerne og nerversystemet, fordøyelsen, sansene våre, føleler og identitet.» (Fagbokforlaget)


Tittel: Mobbing i barnehage og skole 
Forfatter: Ingrid Lund og Anne Helgeland

Utgitt:2020
ISBN:9788202681760



«I nyere mobbeteorier blir barn og unges atferd i mobbesituasjoner primært forstått ut fra sosiale prosessers kompleksitet, angsten for å bli holdt utenfor fellesskapet og behovet for å høre til. Det betyr at hovedfokuset i mobbeforebyggende arbeid rettes mot barnehage- og skolekulturer, ledelse, kollegasamarbeid og foreldresamarbeid.»
(Cappelen Damm)