Barn og barndom

Barnehagen skal anerkjenne og ivareta barndommens egenverdi. Barnehagen er en forberedelse til aktiv deltakelse i samfunnet, og skal legge grunnlaget for et godt liv.  Barndommen skal preges av trivsel, vennskap og lek. Barnehagen skal gi rom for barnas ulike forutsetninger, perspektiver og erfaringer og bidra til at barna i fellesskap med andre utvikler et positivt forhold til seg selv og tro på egne evner. (Rammeplanen)

I barnehagen lever barna sitt liv her og nå. Det krever varme ansatte, som er tilstede for barna. Det krever både fysisk og mental tilstedeværelse av personalet, og at barna sees på med det gode blikk (Sandvik, 1999). Alle barn har rett til god barndom. For noen barn vil barnehagen være den eneste slik arena. I barnehagen bør alle barn møtes med like muligheter, noe som innebærer at barn må møtes der de der, med sine forskjellige behov. Anerkjennelse, medvirkning og det å se barn som subjekt (Bae, 2007) blir viktige nøkkelord i det daglige pedagogiske arbeidet i barnehagen. Dette fordrer en voksenrolle som tar utgangspunkt i barna som går i barnehagen til en hver tid, og at personalet «skrur opp hørestyrken» (Åberg og Taguchi, 2006). Det handler også om synet på barn, og det å anerkjenne barns rett til egen opplevelse, hvor personalet inntar en subjekt–subjekt holdning (Schibbye og Løvlie, 2017).

Barndommen har egenverdi, og personalet må bruke sitt faglige skjønn for å sørge for at valg gjøres på bakgrunn av på etiske vurderinger, pedagogisk klokskap, og faglige erfaringer og kunnskap, og barnehagens styringsdokumenter, og ikke egne personlige erfaringer. Barndommen kommer ikke i reprise, barndommen skjer her og nå.

Figur: Profesjonstriangelet (Hennum og Østrem, 2016).

Humor og glede er også en viktig del av barns liv, og den gode barndommen. Det å anerkjenne gleden ved barns tull og tøys i barnehagen kan også være med å legge grunnlaget for et godt liv.

I følge FN (www.fn.no)beskrives FNs barnekonvensjon som en internasjonal avtale som gir barn og unge under 18 år et særskilt menneskerettighetsvern. Barnekonvensjonen skal gi barna de samme grunnleggende rettigheter, uansett hvem de er og hvor de bor.www.fn.no

Tittel: Medvirkning til barns spontane lek.
Forfatter: Kristin Danielsen Wolf

Utgitt: 2022

«Boka skal bidra til ny kunnskap, refleksjon og diskusjon omkring barnehagepersonalets mange måter å delta i barns spontane, egeninitierte lek. Barn har rett til lek, medvirkning, omsorg og beskyttelse i barnehagen. Barnehagepersonalet skal beskytte, bekrefte og berike barns samspill og lek. Personalet bør medvirke til barns spontane lek og sørge for at alle barn har noen å leke med. Det er et profesjons-lek-etisk ansvar å unngå unødige avbrytelser, som avkrefter eller avslutter barns lek.» (Universitetsforlaget)

Tittel: Tull og tøys på ramme alvor i barnehagen