Kropp, bevegelse, mat og helse

Litteraturtips:

Tittel: Kroppslig litterasitet
Forfatter: Heid Osnes

«Kroppslig litterasitet handler om egenverdien ved å være fysisk aktiv og i bevegelse gjennom hele livet. Boka bygger på teori om kroppslig litterasitet (physical literacy) fremmet av Margaret Whitehead, og gir en bred forståelse av hvilke muligheter som ligger i en bevissthet om kroppens potensialer. Det handler om mer enn å fremme god helse, mer enn ferdighetslæring, mer enn å trene. Hele menneskets væren i verden er kroppslig, og kroppen har betydning for hvordan vi kommuniserer, og hvordan vi forholder oss til andre mennesker. « (Fagbokforlaget)


Tittel: Matglede i barnehagen
Forfatter: Guri Langholm

Utgitt: 2013
ISBN:9788245012798

«Matglede i barnehagen gir Guri Langholm og Elly Herikstad Tuset et innblikk i barns spise- og smaksutvikling og teori om ernæring og kosthold. De fleste kapitlene har nær tilknytning til praksis. I Matglede i barnehagen vil måltidets pedagogiske funksjon handle om å lære å spise variert mat og om matens opprinnelse, og ikke om å takke for maten og spise «pent». Målgruppen for denne boka er barnehagelærerstudenter og ansatte i barnehagen, og ellers andre som har ansvar for å servere mat til barn i barnehagen.» (Fagbokforlaget)


Tittel: Mat- og måltidsaktiviteter i barnehagen
Forfatter: Britt Unni Wilhelmsen (red.)

Utgitt: 2017
ISBN: 9788215027265

«Boka fremhever mat og måltider som arena for barns fysiske, psykiske og sosiale helse, utvikling av mat- og smakskultur, dannelse, språkutvikling, lek og kreativitet.» (Fagbokforlaget)


Tittel: Kosthold og fysisk helse 
Forfatter: Samira Lekhal , Helena Slapø , Ratib Lekhal og May Britt Drugli

Utgitt: 2019
ISBN:9788202638924

«Boken handler om hvordan barnehagen kan bidra til bedre og sunnere matvaner hos barn, og dermed til god fysisk og psykisk helse, utvikling og trivsel. Den gir basiskunnskap om kosthold, hvordan kosthold påvirker helsen, og hvordan barnehagen i praksis kan jobbe med mat og måltid.» (Cappelen Damm)


Tittel: Aktivitetshefte for fysisk aktivitet
Forfatter: Geir Øvrevik

Utgitt: 2016
ISBN:9788202506605

«Aktivtetsheftet inneholder 217 varierte, morsomme og engasjerende aktiviteter for barn i alderen 2-6 år. Aktivitetene tar utgangspunkt i Rammeplan for barnehagen og er gruppert etter tema. Øvelsene legger vekt på å styrke barns motoriske utvikling og er med på å lette overgangen mellom barnehage og skole.» (Cappelen Damm)


Tittel: Kroppslighet i barnehagen
Forfatter: Ellen Beate Hansen Sandseter, Trond Løge Hagen, Thomas Moser

Utgitt: 2016
ISBN:9788205512214

«Forfatterne tematiserer og drøfter teoretiske og praktiske aspekter ved barns kroppslighet og viser hvordan barnehagen kan tilrettelegge for livsutfoldelse og meningsfylte opplevelser og aktiviteter for barna, i trygge og samtidig utfordrende omgivelser. Gjennom eksempler, teori og forskning viser forfatterne hvordan barns fysiske utfoldelse og kroppslighet er knyttet til det enkelte barns utvikling. Boken er særlig aktuell for fagområdene «barns utvikling, lek og læring», «natur, helse og bevegelse» og «kunst, kultur og kreativitet» i barnehagelærerutdanningen. Den er også relevant for ansatte i barnehagen og andre studieretninger med fokus på barns bevegelse, helse og utvikling (Gyldendal)


Tittel: Kropp, bevegelse og helse i barnehagen
Forfatter: Osnes, Heid, Skaug, Hilde Nancy,  Kaarby, Karen Marie Eid

Utgitt: 2020
ISBN: 9788215035277

«Å gi barn gode kroppslige opplevelser er derfor en viktig del av barnehagens oppgave. Personalets holdninger og egne erfaringer gir grunnlag for å forstå hvor viktig gode motoriske opplevelser og mestring er for barn. Velorganiserte bevegelsesrom i barnehagen som gir spenning og utfordring for alle barn, krever god tilrettelegging. God tilrettelegging krever kunnskap. Boka presenterer ulike teorier om barn og motorikk, barn og helse, betydningen av friluftsliv og lek i natur. » (Haugenbok)


Tittel: Den flerkulturelle barnehagen i bevegelse
Forfatter: Kari Spernes, Marianne Hatlem

Utgitt: 2019
ISBN: 9788205525252

» Den flerkulturelle barnehagen i bevegelse vil forsøke å gi svar på disse og lignende problemstillinger gjennom teori, eksempler fra praksisfeltet, øvelser og refleksjonsoppgaver. Boka gir innhold til blant annet begrepene «mangfold», «kultur», «identitet» og «integrering». Den belyser også det flerkulturelle perspektivet i barnehagens styringsdokumenter, og den viser konkret hva det kan innebære at barn og foreldre med innvandrerbakgrunn er ressurser i barnehagen.» ( Gyldendal)


Tittel: Barnehagens fysiske inne- og utemiljø
Forfatter: Ellen Beate H.Sandseter (red.) Rune Storli (red.)

Utgitt: 2020
ISBN: 9788215034430

» Lekemiljøer som innbyr til mange ulike typer lek, er viktig for barnas involvering, trivsel og fysiske aktivitetsnivå. Det å jobbe med det fysiske miljøet i barnehagen, ved å utvikle gode lekesoner både inne og ute, styrker barnas muligheter for lek.» ( Universitetsforlaget)


Tittel: Barn i by. Natur, helse og bevegelse i byer og bynære strøk


Forfatter: Kari Anne Jørgensen-Vittersø, Unni Vik

Utgitt: 2021
ISBN: 9788215040936

«Hvordan kan barnehagebarn i byene få tilstrekkelige muligheter for bevegelses- og naturopplevelser når det stadig bygges tettere? Kan man egentlig bedrive friluftsliv i by? Målet med «Barn i by» er å synliggjøre hvordan by og byrom kan tas i bruk.» (Universitetsforlaget)


Tittel: Barnehagens friluftsliv
Forfatter: Henrik Neegard og Inger Wallem Krempig

Utgitt: 2022
ISBN: 9788202761301

«Barnehagens friluftsliv er en fagfellevurdert antologi som bidrar med ny kunnskap om og innsikt i barnehagens friluftsliv. Boka gir leseren inspirasjon til å bruke friluftslivet og naturen mer aktivt med de yngste barna.» (Cappelen Damm)