Ressurser

Bøker om krigen for barn

Tittel: Albert Åberg og soldatpappaen
Forfatter: Gunilla Bergström ; Georg Riedel (Komponist) ; Fredrik Chr. Bolin (Regissør) ; Nicolay Lange-Nielsen (Oppleser) ; Lise Männikkö (Oversetter) ; Iver Hølmo (Oversetter)

Utgitt: 2017

«Albert Åberg har fått en ny venn. Hamdi, som er kanonbra i fotball. Hamdi har en kjempegrei pappa, som har startet et fotballag. Hamdis pappa har vært soldat. I en ordentlig krig i det landet han bodde i før. Hamdis pappa vil ikke snakke om krigen. Det er for vondt og vanskelig. Men en dag forteller han noe. Om de som ødelegger og bomber, og om de som bygger opp. Dette er en innlesing med musikk, sang og effekter.» (Bokklubben)

Tittel: Når kaniner blir redde.
Forfatter: Arne Svingen

Utgitt: 2019
ISBN: 9788202630621

«En barsk og vakker bildebok om å være barn i en verden i krig. Hvordan er det å være liten når ikke engang mamma kan garantere at alt vil gå bra? Mamma sier Noah løper raskere enn geværkuler, og det er bra, for noen ganger smeller det utenfor blokka de bor i. Alt vil gå bra, sier mamma. Mamma passer på Noah og Noah passer på Ville Kanin. Men en dag treffer en bombe blokka, og både mamma og Ville Kanin blir borte. » (Cappelen Damm)

Ukrainske bøker

Polylino – Barnas flerspråklige bibliotek:

https://app.polylino.no/ eller last ned appen Polylino i App store eller Google Play

Brukernavn: Helpukraine

Passord: PeaceNow

Fargeleggingsark

a.Ukrainsk flag

b.Ukrainsk disposisjonskart

c.Kiev

d.Ukrainsk folkedrakt

Tematavler om krigen i Ukraina utviklet av Statped

Ukrainske historier og eventyr for barn

Skinnvotten

Det er et eventyr fra Ukraina, gjendiktet av Alf Prøysen. Denne utgaven er fra Litteraturhusets YouTube kanal, handler om vennskap, og passer kanskje ekstra godt i disse dager.

Memory spill- farger på ukrainsk

Memory spill- farger på russisk

Ukraina- presentasjon

PDF – her kan du laste ned denne presentasjonen som pdf