Bøker om likestilling og likeverd for barn

Tittel: Ollianna
Forfatter: Gro Dahle

ISBN: 9788202661595

«Ollianna er en ny bildebok fra Gro Dahle om å lure på om man er gutt eller jente og hva som skjer hvis man våger å være seg selv. Forfatteren tar opp store temaer som kjønn og identitet.» ( Cappelen Damm)

Tittel: Julian er en havfrue
Forfatter: Jessica Love

ISBN: 9788282382045

«Julian er en havfrue» er en fortryllende vakker og oppløftende bildebok, skrevet og illustrert av debutant Jessica Love, med varsom strek og fargesterk palett på brunt papir. Dette er en bok som tør å mene noe, og den står opp for frihet og inkludering. Det er en historie med og om mangfold. Boka motsier forutinntatte holdninger og støtter opp om barnas åpne sinn.. » (Haugenbok)

Tittel: Jeg er brun.
Forfatter: Ashok Banker

Utgitt: 2021
ISBN: 9788202702465

«Jeg er brun er en inkluderende bildebok med et tydelig budskap: Hvert eneste barn er verdifullt og perfekt akkurat som det er. Barn med brun hudfarge er like vanlige og enestående som alle andre. Boken er et speil for fargede barn og et vindu for de med annen hudfarge. En gledesstrålende feiring av den huden du er født med, av å være brun, fantastisk og av å være deg! «Jeg er brun. Jeg er vakker. Jeg er perfekt. » (ARK)

Tittel: Den lille jeg er meg
Forfatter: Mira Lobe

Utgitt: 2020

«Prinsesse Ivar og vennene på fest Ivar, Randi, Alva og Mamo er fire gode venner. Nå skal de på fest, men hva skal de ha på seg? Ivar vil være prinsesse. Alva vil være jente. Randi er glad i å være prins. Mamo vil bare være Mamo. Hen vil verken være gutt eller jente, men bare seg selv. Prinsesse Ivar og vennene på fest er en ny bildebok for barna, som handler om alle barns rett til å få være akkurat slik de selv vil. Hva ville du valgt å ha på deg?  » (ARK)

Tittel: Wilma har to mammaer
Forfatter: Lone Halvorsen, Maria Therese Olsen

Utgitt: 2015

«Wilma er 4 år, hun går i barnehage, har en helt ordentlig kanin som ser ut som en løve, hun har blinkesko, elsker å danse med strutteskjørtet sitt – og så har hun to mammaer. Wilmas to mammaer skrev denne boken etter å ha konstatert at utvalget var heller begrenset av denne type bøker. Boka har vært utprøvd for en barnehagegruppe, og slo veldig godt an. Flere bibliotek har også vist interesse, så dette er tydelig et tema som engasjerer og er viktig. Boken har forord av Bård Nylund, Leder i LLH (Landsforeningen for lesbiske, homofile, bifile og transpersoner).» (Ark)

Tittel: Her er Teddy – en liten historie om kjønn og vennskap
Forfatter:  Jessica Walton

Utgitt: 2016
ISBN: 9788203261749

«Sammen med bestevennen sin leker teddybjørnen Thomas seg gjennom dagene. Han har det så godt som noen bamse kan ha det men likevel er han ikke lykkelig. Thomas har nemlig en hemmelighet som han ikke vet om han tør fortelle til noen. Heldigvis tar han sjansen, og forteller bestevennen sin om hva som har gjort ham så trist. Alle vet hvor viktig det er å være seg selv. Men noen ganger er det vanskelig. Den nydelige bildeboka Her er Teddy er et godt utgangspunkt for å snakke med barn om det å ta sine egne valg. » (ARK)

Tittel: Har Milla snabeltiss?
Forfatter: Thierry Lenain

Utgitt: 2012

«I denne serien på til sammen seks bøker møter vi Milla og Max som begge oppfører seg litt annerledes enn slik mange forventer at gutter og jenter skal være. Milla er en typisk guttejente som blant annet tegner mammuter og hater kjoler. Max er veldig opptatt av Milla, og han forundres stadig over venninnens påfunn. I Har Milla snabeltiss? forteller Max at han deler verden inn i to: de som har snabeltiss, og de som ikke har det. » (Norli)

Tittel: Den lille jeg er meg