Verdens autismeuke

NYTTIGE LENKER

Autisme Foreningen i Norge-er en sammenslutning av mennesker med autismespekterdiagnose, heretter kalt ASD, samt foreldre og andre pårørende, fagfolk og andre interesserte. Foreningen er nøytral i forhold til partipolitikk, religion, kjønn og etnisk tilhørighet

Autisme-HelseNorge

Autisme og autismespekterforstyrrelser (ASF)-HelseBiblioteket

Alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) i barnehagen-Veileder for deg som jobber med barn med behov for ASK i barnehagen-UDIR

LITTERATURTIPS

Tittel:Hva kan jeg fortelle deg om autisme? – en guide for venner, familie og fagpersoner
Forfatter: Jude Welton

Utgitt: 2014

«I denne boka møter du Tom, en gutt med autisme. Tom lærer deg om autisme ved å bruke sine egne erfaringer. Han forteller hva autisme er og hvordan det påvirker han daglig. Han beskriver og forteller om sine utfordringer med kommunikasjon, overveldelse av sanseinntrykk og hvordan endringer av rutinger påvirker han. Han gir også råd om hvordan de rundt han kan hjelpe til..» (ARK)

Tittel: Jeg har en bror
Forfatter: Kristin Husby

Utgitt: 2019
ISBN: 9788230019245

«Gustav vil leke med broren sin Espen, men Espen sier bare: Gå din vei! Jeg liker deg ikke! Klapp igjen! Gustav blir trist og sint. -Espen vil ikke leke med meg. Han har oversett meg i hele går og i hele dag. Han roper og er sint på meg bare fordi jeg vil leke!, sier han til mamma. Hvorfor er det så vanskelig for Espen å leke? Gustav har en bror med autisme, men jeg tror mange barn uavhengig av dette kan kjenne seg igjen i både Gustav og Espen. Barn trenger at voksne tilrettelegger for åpenhet og aksept av det som kan oppleves som vanskelig i sine omgivelser. Men det er ikke alltid så enkelt som voksen heller å ha riktige svar i alle situasjoner. Utifra egne erfaringer har jeg forsøkt å skrive en bok som jeg selv har savnet i samtale med mine barn og håper den kan være til hjelp for andre i relasjoner knyttet til barn med ulike utfordringer.» (Norli)

Tittel: Aktivitetsplaner for barn med autisme – trening av selvstendig atferd
Forfatter: Lynn E. Mcclannahan, Patricia Krantz

Utgitt: 2008
ISBN: 9788205385559

«Hovedpoengene med denne metoden er at målpersonene selv skal få kontroll og oversikt over det som skal skje, at de blir mindre avhengige av hjelp, og at de skal kunne påvirke omgivelsene ved å ta egne valg. Med andre ord blir barnet mer selvstendig i hjemmet, i barnehagen eller på skolen og i fritiden. Bruk av aktivitetsplaner har vært en sentral metode i opplæringen av spesielt barn og unge med autisme, men også av personer med ulike utviklingshemninger.

Aktivitetsplaner for barn med autisme er en bok for foreldre, studenter og fagfolk. Lynn E. McClannahan og Patricia J. Krantz er ledere for Princeton Child Development Institute, et program som er non-profit og basert i lokalsamfunnet, og som tilbyr tjenester basert på vitenskapelig metoder til barn, ungdom og voksne med autisme. McClannahan og Krantz er forfattere av mange forskningsartikler og bøker, og deres forsking på anvendt atferdsanalyse innefor autismefeltet er internasjonalt anerkjent..» (Gyldendal)