Boktips for tema Demokrati

Tittel: Gro Harlem Brundtland

Utgitt: 2019
ISBN: 9788205522787

«Gro Harlem Brundtland var Norges første kvinnelige statsminister. I denne minibiografien blir hennes ekstraordinære liv og karriere belyst for nye generasjoner. Boka er rikt illustrert .«( ARK)

Tittel: Rosa Parks.
Forfatter: Lisbeth Kaiser

Utgitt: 2018
ISBN: 9788205510074

«Biografi for barn. Rosa Parks ble født i Alabama i USA. Der måtte hun lære å forsvare seg selv fra hun var liten, for fargede ble behandlet veldig urettferdig. Rosa vokste opp til å bli en som kjempet for fargedes rettighetene, og motet hennes satte i gang en bevegelse som avskaffet raseskillet.»(ARK)

Tittel: Alle sammen teller.

Forfatter: Kristin Roskifte

Utgitt: 2018

«Hurra for at folk er forskjellige! Dette er en myldrebok der du kan telle mennesker, følge dem, føle med dem og se hvordan historiene deres flettes sammen. Her er det mange små og store hemmeligheter å oppdage i bildene for den som er nysgjerrig og har et skarpt blikk. Og ser du ordentlig godt etter, så finner du kanskje deg selv!« (ARK)

Tittel: Fargene som forsvant.
Forfatter: Constance Ørbeck-Nilssen og Akin Duzakin

Utgitt: 2017

«I et krigsherjet land, gjemmer en mor og datter seg i kjelleren. Mens bombeflyene flyr over et fargeløst, utbombet landskap, flykter jenta inn i sitt indre og henter råd og styrke fra en mystisk og klok fugl. Boken skildrer hvordan det indre liv kan gi håp i en verden hvor håpet har forstummet. Det er en bok som går rett inn i dagsaktuelle problemstillinger, og likevel oppleves som allmenngyldig. Historien skaper et empatisk rom for de mest utsatte: Alle barn som er rammet av krig.» (ARK)

Tittel: Mahatma Gandhi. Little People, Big dreams.
Forfatter: Sanchez Vegara, Ma Isabel

Utgitt: 2019

«Lær om Mahatma Gandhi, også kalt den indiske nasjonens far. Allerede som tenåring i India var Gandhi en ung rebell som gikk imot foreldrenes hinduistiske verdier. Som ung mann skapte han en ikkevoldsfilosofi, og han begynte å drømme om en enhet for alle mennesker og religioner. Inspirert av denne ideen ledet han de fredfulle protestene for å frigjøre India fra britisk styre og forene landet. Hans modighet og frie tenkning har gjort Gandhi til en av verdens største ikoner.» (Adlibris)