Barnebøker om bærekraft

Forfatter: Cecilie Skog

Utgitt: 2021
ISBN: 9788202675790

«I Kom, bli med ut! viser Cecilie Skog oss hvordan vi tar naturen tilbake og inn i hverdagen, på en morsom, enkel og overkommelig måte. I denne fargerike og gjennomillustrerte boka lærer vi om naturen rundt oss, får tips til aktiviteter og ting vi kan lage, spise og se på, og blir inspirert til å bruke naturen i dagliglivet. Her deler forfatteren sine beste turtips, viser oss hvordan vi bygger det beste bålet, og lærer oss hvordan man får en god opplevelse når man sover ute. Alt sammen uten krav om dyrt og avansert utstyr.. » (Cappelen Damm)

Tittel: Tilla og vannvesenet.
Forfatter: Flu Hartberg

Utgitt: 2021
ISBN: 9788202717100

«Bli med på en fargerik og farefull reise til et sted hvor du aldri før har vært! Den dagen Tilla må være hjemme med bestefar fordi hun har feber, stiger plutselig vannet – og hele verden blir oversvømmet. Kanskje presidenten i USA vet noe om saken? Noe må gjøres, så bestefar og Tilla seiler av gårde over Atlanterhavet i bestefars flotte, gamle badekar. » (Norli)

Tittel: Hjelp kloden!
Forfatter: Miljøagentene.

Utgitt: 2020
ISBN: 9788202651251

«Hjelp kloden! er en supernyttig guide til alle barn som bryr seg om klimaet og lurer på hva de kan gjøre for å hjelpe kloden. Rens lufta! Ta vare på havet! Bruk mindre! Ha det gøy ute! Klimasaken har vekket engasjement hos mange barn. I denne boken får barna forklaring på sentrale klimaspørsmål og enkle tips til hva de kan gjøre for å leve miljøvennlig. Aktivitetene er morsomme å gjøre, enten sammen med venner eller alene – og til hvert kapittel er det et hemmelig oppdrag. » (Cappelen Damm)

Tittel: Grønne greier-om natur og miljø og sånt.
Forfatter: Ole Mathismoen og Jenny Jordahl

Utgitt: 2018
ISBN: 9788241916007

«I Grønne Greier blir miljøspørsmål presentert på en frisk måte. Boken er en tegneseriebok om klima og miljø. Grønne Greier har siden våren 2016 prydet baksiden av Aftenposten Junior og fått utallige positive tilbakemeldinger. Jenny Jordahl har en unik og humoristisk strek, og Ole Mathismoen har jobbet med klima- og miljøproblemer i Aftenposten i mer enn 30 år. De to er seriefigurer i boken, noe som gir nærhet til leseren når et til dels vanskelig stoff presenteres og forenkles. Alvorlige tema som klima og miljø blir behandlet med et tilgjengelig blikk i denne boken. Barn er sterkt opptatt av plastforurensning, klima og natur som forsvinner. Boken er proppfull av ny kunnskap for vitebegjærlige. Grønne Greier vil være god støttelitteratur for alle aldersgrupper som trenger informasjon til egen nysgjerrighet, eller til oppgaver på skolen. »(ARK)

Tittel: Søppelplasten i havet
Forfatter: Kirsti Blom og Geir Wing Gabrielsen

Utgitt: 2016
ISBN: 9788202523671

«Søppelplasten i havet skildrer hvordan havet, sjøfuglenes matfat, er i ferd med å bli en søppeldynge. Når forskere undersøker døde havhester som skylles opp på strendene, finner de plast i magene deres. Slik varsler fuglene om at det er altfor mye plastsøppel i sjøen. Heldigvis kan vi sammen og hver for oss hjelpe havhesten og de andre sjøfuglene, og rundt om i verden har mange allerede tenkt ut smarte oppfinnelser og løsninger. »(Cappelen Damm)

Tittel: Så, et frø!
Forfatter: Annelie Johansson

Utgitt: 2017

«Søppelplasten i havet skildrer hvordan havet, sjøfuglenes matfat, er i ferd med å bli en søppeldynge. Når forskere undersøker døde havhester som skylles opp på strendene, finner de plast i magene deres. Slik varsler fuglene om at det er altfor mye plastsøppel i sjøen. Heldigvis kan vi sammen og hver for oss hjelpe havhesten og de andre sjøfuglene, og rundt om i verden har mange allerede tenkt ut smarte oppfinnelser og løsninger. » (Norli)

Tittel: Nina lærer gjenbruk.
Forfatter: Annelie Johansson

Utgitt: 2018
ISBN: 9788282191463

«Vil du lære å dyrke selv? Her får du se hvor lett det er, og hvordan det går til – fra du legger et frø i jorda, til du kan høste inn og høste frø til nye planter. Du trenger ikke engang en hage, det går fint å spire i et glass, eller dyrke blomster og nyttevekster i vinduskarmen og på balkongen. Det er en fantastisk opplevelse å så et frø og se at det forvandles til en plante. Og det du har dyrket selv, det blir dessuten ekstra godt og vakkert! »(ARK)