Mangfold i barnebøker

Forfatter: Lisa Aisato

Utgitt: 2018
ISBN: 9788205493087

«Mannen bak kassa i butikken, damen med hund på bussholdeplassen, alle i dress og med små kofferter i heisen på jobben til mamma – visst virker det som alle om voksne har orden på tingene sine? Visst virker det som om de ikke har en eneste liten hemmelighet? Vel, tro om igjen, og bli med på en flyvende reise bak fasadene!. «(Gyldendal)

Tittel: Mine to oldemødre.

Forfatter: Lisa Aisato

Utgitt: 2008
ISBN: 9788205385122

«Hvordan er det å vokse opp med én oldemor i Norge – og én i Gambia? En norsk oldemor kan man sitte på fanget til og spise kaker hos. En gambisk oldemor på bilde i stua og på sprakete telefonlinje kan man drømme om… Lisa Aisato N’jie Solberg (f. 1981) har selv vokst opp med oldemødre på to forskjellige kontinenter. I «Mine to oldemødre» har hun både illustrert og skrevet sin egen historie. Dette er hennes første barnebok.. «(Gyldendal)

Tittel: Første dag for Amina

Forfatter: Paul Leer-Salvesen

Utgitt: 2017

«Amina måtte reise fra landet sitt. Der var det krig, og både mennesker og dyr flyktet. Amina reiste sammen med mamma og pappa. Det var en lang og skummel reise. De kom til Norge og fikk et nytt sted å bo. Her begynner Amina i barnehagen og hun finner en skadet fugl.. « (Norli)

Tittel: Wilma har to mammaer.

Forfatter: Lone Halvorsen, Maria Therese Olsen

Utgitt: 2015

«Wilma er 4 år, hun går i barnehage, har en helt ordentlig kanin som ser ut som en løve, hun har blinkesko, elsker å danse med strutteskjørtet sitt – og så har hun to mammaer. Wilmas to mammaer skrev denne boken etter å ha konstatert at utvalget var heller begrenset av denne type bøker.« (ARK)

Tittel: Jeg er brun.